Ved du hvad en kundetilfredshedsundersøgelse kan gøre for din virksomhed? Det er et virkelig effektivt værktøj til at forbedre de svage sider, og dermed skabe mere salg. I indlægget her kommer vi ind på de mere specifikke grunde til at få foretaget en sådan undersøgelse.
Det kan en kundetilfredshedsundersøgelse
For virksomheder er det typisk en fordel at vide hvad ens kunder synes om en. Det kan en kundetilfredshedsundersøgelse hjælpe med at finde ud af. Den kan dog mere end det. Undersøgelsen går i dybden med de forskellige emner, så du som virksomhed ved præcis hvad der skal arbejdes med for at opnå et bedre resultat.
Måske gør I det allerede super godt i jeres virksomhed. Derfor er det vigtigt at undersøgelsen tilrettelægges og udarbejdes så I får det ud af den I gerne vil. Det kan et professionelt bureau hjælpe med. De udarbejder spørgsmål ud fra den information I ønsker at vide om jer selv og jeres kunder, og analyserer dernæst svarene så I får værktøjerne til at arbejde hen mod jeres mål.
Tilfredse kunder øger salget
Det giver næsten sig selv at tilfredse kunder skaber mere salg. Det er nu en gang ganske vigtigt for din virksomheds omsætning at dine kunder er tilfredse med det de køber, den service de får og den følelse de får når de går ind i din forretning. Det overordnede indtryk er ganske vigtigt, når det kommer til at få tilfredse kunder. En kundetilfredshedsundersøgelse kan vise ret præcist hvor I som virksomhed scorer lavt og hvor I scorer højt.
Hvis I for eksempel scorer højt på service niveau, men I ofte får reklamationer så er der en ubalance i jeres forretning. En god service er vigtig for en forretning, men hvis produktet ikke lever op til standarden, mister I hurtigt kunder på den bekostning. Omvendt gælder typisk det samme. Hvis produktet er godt, men servicen ikke lever op til de priser kunderne betaler, ender jeres kunder typisk med at gå til konkurrenten for samme eller lignende produkt. Eller måske vælger de at handle i jeres online store frem for i jeres fysiske butik. Det kan f.eks. forklare et øget salg online, men et faldne salg i butikken.
Jeres produkt og service skal gerne matche jeres priser. Dog er kundernes dom den vigtigste, for det er dem I lever af. Der er virksomheder som direkte bruger den strategi at køre alt discount. Det kan lokke mange kunder til, som vælger at bide den elendige kundeservice i sig. En kundetilfredshedsundersøgelse kan vise om jeres strategi virker, eller om I skal prøve andre metoder.